respect 4 life, Santo Domingo - Reisverslag uit Bávaro, Dominicaanse Republiek van Daisy Lemmers - WaarBenJij.nu respect 4 life, Santo Domingo - Reisverslag uit Bávaro, Dominicaanse Republiek van Daisy Lemmers - WaarBenJij.nu

respect 4 life, Santo Domingo

Door: Me

Blijf op de hoogte en volg Daisy

06 Juni 2014 | Dominicaanse Republiek, Bávaro

Hola!

Zoals sommigen hebben gezien zijn wij drie dagen naar Santo Domingo geweest en we hebben veel gezien en meegemaakt! We weten nu echt goed hoe het is om als Dominicaan te leven.

We zijn met twee vrienden van ons meegegaan naar Santo Domingo. Dit zijn twee dansers van het hotel en zij hebben om de twaalf dagen hebben drie dagen vrij. En het is hard werken hier! Werken zo'n tien uur op een dag.

Na een autorit van drie uur kwamen we aan in de hoofdstad. Veel mensen, auto's en motors. Wat me als eerste opviel is dat de mensen echt buiten leven. Wij Nederlanders zitten vooral binnen, maar zij leven allemaal buiten en hebben veel contact met buren en familie. Aangekomen bij het huis van een van onze vrienden, zagen we dat zijn vader een heel klein supermarktje heeft. Zo'n acht vierkante meter. Hij had vrijwel alles in huis. De mensen in de buurt kennen hem goed en komen vaak wat kleine dingen halen voor het koken. En hij heeft het toch best druk de hele dag.

Zondagmiddag zijn we naar een kroeg geweest. Echt iedereen keek ons aan! Alsof ze nog nooit een blanke hadden gezien! Vooral de kinderen keken ons echt raar aan, maar wel grappig. In de kroeg gezeten, twee flessen whisky op met vier man haha, dus dat was wel genoeg geweest. 'S avonds hebben we een hotel genomen en het dichtsbijzijnde+goedkoopste hotel dat ze hadden was een baño. Nu weten een aantal van jullie al wat een baño is. Ja, dat betekent letterlijk wc, maar hier is het ook wel een neukhotel. Mensen gaan hier vaak vreemd. Je kunt met je geblindeerde auto een garage inrijden, deur gaat dicht en je loopt de trap omhoog en daar bevindt zich de kamer. Maar dit was wel echt een te vette kamer, overal spiegels en dus ook boven het bed, twee danspalen, disco licht, plasma tv, muziek, jacuzzi met zelfs een reling waar je je aan vast kunt houden haha. En zelfs de douche had aan alle kanten spiegels! We hebben onze ogen uitgekeken. Naar een paar minuten gaat er een telefoon en moet je betalen. Je geld leg je in een liftje. Je kunt ook alles aan drinken en eten bestellen. Te vet toch!?

Volgende dag moesten we tien uur de kamer uit en zijn we weer naar het huis gegaan van onze vriend. Daar ontbijt gekregen van die vader, echt super gastvrij!
We waren behoorlijk moe en mochten even een dutje doen op een slaapkamer. Heel primitief, gewoon een bed en soort van kledingkast. Meer past er niet in de kamer, erg klein dus. En ja hoor, we moesten naar de wc... Dus naar de wc gegaan en konden we niet doorspoelen! Schaam schaam! Blijkt dat je een emmertje water in de wc moet gooien en soort van doorspoeld.. Mja weten we dat ook weer haha.
Daar lekker gechilled in de schommelstoeltjes met een lekker drankje. De buren hadden wat kip gehaald met platano. Dit is de friet van hier. Soort banaan gebakken in olie, super lekker!

Daarna hadden we besloten om te verblijven in hun huis dus tijd voor een douche. Dus Steef ging eerst douchen, dit moet blijkbaar met een klein emmertje. Jezelf nat gooien, inzepen en weer afspoelen. Op zo'n moment sta je echt even stil wat je eigenlijk allemaal hebt. Je moet zo min mogelijk water gebruiken, want water is schaars. 'S avonds naar een andere buurt gegaan, wat rijker en meer blanken. Naar mate je verder de rijkere buurt in rijdt, zie je de auto's luxer worden en het straatbeeld veranderen. We hebben gezellig bij een karaoke bar gezeten en daarna zijn we weer terug gegaan naar onze buurt.
We zijn naar een disco gegaan, fles rum met appelsap, heerlijk! Ook hier werden we echt aangekeken alsof ze nog nooit een blanke hadden gezien. We zaten natuurlijk wel in een redelijk arme buurt, maar het kan nog armer!

De volgende dag zijn we gaan kijken of we ons visum konden verlengen, maar helaas waren we te laat, dus moeten we nog een keer terug naar Santo Domingo. Daarna weer gaan chillen in de schommelstoeltjes.
Je ziet de mensen echt in en uit lopen, iedereen is welkom. De mensen zijn hier zo close met elkaar! Heel mooi om te zien!

Dingen die we verder nog hebben gezien zijn:
- de baby's gewoon mee op de motor gaan, kind onder de arm en gaan met die banaan;
- als je voor een stoplicht staat te wachten proberen ze allerlei dingen te verkopen;
- als je voor een stoplicht staat te wachten wordt je voorruit gewassen;
- de taxi's zijn echte botsauto's, vol met deuken;
- wc's in de kroegen zijn te vies en je papier gooi je in een prullenbak ipv wc;
- geen één wc kun je doorspoelen

Woensdag zijn we weer terug naar huis gegaan. Ik ben meteen gaan douchen en wat was dat heerlijk zeg! Ik kan er nu zoveel meer van genieten! Elke keer als ik nu naar de wc ga of ga douchen, denk ik weer even terug dat ik het echt goed heb.

Tijdens de dagen in Santo Domingo ben ik er achter gekomen dat de mensen werken om te leven in tegenstelling tot Nederland. In Nederland leven de mensen om te werken. Opstaan, werken, eten, tv kijken, slapen, etc.
Voordat ik hierheen ging had ik uiteraard al wel een beetje dat ik werk om te leven, maar na deze reis zou ik echt alleen nog maar werken om te leven en genieten van die dingen die ik heb! Ik heb echt grote waardering voor de mensen hier!

Ik hoop dat sommigen naar het lezen van mijn verhaal wat vaker stil zullen staan bij de dingen die ze WEL hebben en daar meer van kunnen genieten. Bijvoorbeeld als je vanavond gaat douchen, denk dan even eraan dat er heel veel mensen zijn die dit niet elke dag kunnen.

Heel veel liefs vanuit de Dominicaanse en tot de volgende keer!

  • 12 Juni 2014 - 16:27

    Theo Van Zeeland:

    Hoi Dees, geweldige avonturen zeg.... Ik ben gewoon heel jaloers op je! Ja, dat buitenleven, dat kennen wij niet
    hé; natuurlijk is hier het weer ook vaak niet naar, maar ja het is wel hardstikke gezellig. Dat trekt mij ook zo aan in Spanje. Gaat het ook goed met het Spaans? Wat heerlijk nóg een paar maanden zo avonturen. Primitieve dingen horen daar zo nu en dan ook bij vind ik. Geniet nog maar ...Que tengas mas buenos dias...
    Theo

  • 16 Juni 2014 - 09:08

    Marjolein:

    Heej Daisy! Dit lijkt me een goede plek om onze verwende tieners naar toe te sturen! Dan gaan ze vanzelf een toontje lager zinger. Wanneer kan 'kleine kraai" komen? Nog heel veel plezier! Doeggg Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daisy

Actief sinds 12 Nov. 2013
Verslag gelezen: 923
Totaal aantal bezoekers 11872

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 16 September 2014

De reis van me leven

Landen bezocht: